onsdag 5 december 2007

Utmanad!









Jag har fått en utmaning av en tjej som läser min blogg! (Bara detta att det finns de som finner min blogg läsvärd känns helt kanon, faktiskt!) Det är IT-mamman som ger mig följande uppdrag:

"Så här gör ni: Skriv en önskelista med sju önskningar. Motivera dem, kort eller långt. Tagga sju bloggare som ska göra detsamma."

Hmm... Detta tål att funderas på. Så det har jag gjort. Jag brukar vanligen inte ha några direkta önskelistor, utom det där som tydligen många föräldrar har; "snälla barn". Egentligen är det inte alls en schysst önskan, eftersom jag ju redan har barn och eftersom dessa dessutom är "snälla". Ordet "snäll" borde möjligen dissekeras. Vad står det för? Kor är också snälla, påstås det. Det är ett påstående som jag - efter vissa empiriska erfarenheter - ställer mig väldigt tveksam till. Men... OK, då... mina barn (som jag hellre skriver om i min andra blogg) är åtminstone inte "elaka". Att önska snälla barn går alltså bort, inte minst med tanke på att det skulle kunna antyda att jag vill ha fler barn och... nej.

Tillbaka till önskelistan, då. Jag önskar mig (utan inbördes rangordning):

- En blender. Den ska vara sådär härligt mörkröd, åt det lite metallicaktiga hållet. I den kan jag sedan göra mina morgonsmoothies och slippa krabba med mixerstaven (som f ö också är en julklapp från en annan gång)

- Presentkort på garn. Garn är så DYRT. Särskilt om man vill jobba med garn i god kvalitet och tycker om att sticka, sådär mycket att man gör det mest hela tiden.

- Ett par skor jag gillar. Jag är sjukt kritisk när det gäller att köpa skor. Nu har jag letat superlänge efter ett par SNYGGA pjucks som dessutom ska vara riktigt sköna att gå i hela dagarna, på jobbet. Medan jag ändå önskar kan jag kanske få önska mig ett par till - lite mer flärdfulla?

- En D-kurs i religionsvetenskap, på distans. Jag vet; den här önskningen är i paritet med "Fred på jorden", "God hälsa åt alla" etc. men... detta är min lista. Jag önskar vad jag vill.

- Stickcafé någon gång i månaden, här i byn. Som med så många andra önskningar lär det inte hända innan jag ordnar det själv. Men mysigt vore det!

- Ett friår. Inte nu, men om ett par år. Men jag skulle vilja ha beskedet nu så jag kan planera för min nästa (och sista) önskan:

- En biljett till Indien/Nepal t o r. Tänk att få resa runt i Indien (gärna med Zac O'Yeah's Guru som reseguide) och sedan avrunda med att bo ett litet tag på en bergssluttning i Nepal. Ett litet hus av sten, med en sliten blå dörr och en liten veranda där jag kan sitta och insupa den höga luften och bara vara.

Och nu till del två av utmaningen; att tagga sju andra bloggare... Jag har redan sju st i åtanke, men adresserna till deras respektive bloggar har jag i laptopen hemmavid. Så jag återkommer i detta delikata ärende.









Här är förresten Sai Baba, en synnerligen intressant snubbe som både kan bota sjuka och uppväcka döda. Sägs det. Det får vara hur det vill med det just nu; här får ni en annan Baba som jag älskar: Baba O'Riley. Sällan har The Who varit bättre! Och Quadrophenia håller än!

Stay tuned...

1 kommentar:

Anonym sa...

Yeahh! Du klarade det! Och snabbt dessutom. Hoppas tomten läser din blogg, han med.