torsdag 6 december 2007

JULKRÖNIKA











(Bilden har jag lånat här. Utan att fråga om lov, iofs. Fy mig om PIM-examinatorn visste det. ;-))

Jag har en enda liten svenskgrupp. En nia. Svenska är inte ett av de ämnen i vilka jag har behörighet. Förra året fick jag rycka in och ta den här gruppen och i år har jag fått behålla dem för att vi fungerar bra tillsammans och för att de ska slippa byta lärare nu när de är så bra på väg. Vi ägnar en hel del tid åt övningar som är tänkta att förbereda killarna för det stundande nationella provet. Senaste tiden har det handlat mycket om skrivande i olika former. Att skriva en insändare, en nyhetsartikel, en berättelse osv. I förrgår var det dags att - efter vederbörliga förberedelser - prova på att skriva en krönika. För att befria dem från den avsevärda ångest och kramp det innebär att bestämma sig för vad man ska skriva om gav jag dem ett tema: Julstress.

Någon satte igång ögonaböj och på andra håll stånkades och pustades och frågades det. "Hur menar du..? Hur ska jag börja..? Kan det stå så här..? Jag fattar ändå inte vad jag ska skriva..."

En av dem fick plötsligt ett smärre utbrott: "JAG ÄR SÅ FÖRBANNAT TRÖTT PÅ JULEN! Alla dessa klappar man ska köpa. Eller få - och se ut som att man är glad för. Och allt jävla städande och pyntande och hela släkten och skrikiga småungar... och..."

"Men hörru", hejdade jag honom, " skriv just så! SKRIV! NU! Medan du är sådär laddad!"

Och han satte igång. Vilken kanonkrönika det blev! Full av åsikter och personliga erfarenheter som engagerar läsaren och får en att börja tänka efter. Desutom smittade hans entusiasm av sig på en annan kille som mest hade suttit och våndats. Med lite coaching satte han igång att skriva, han också, och hans skriv blev inte mindre bra och kul att läsa! Av bara farten fortsatte han idag med att påbörja en debattartikel på temat "SLUTA JULSTRESSA!"

Ibland (faktiskt nästan JÄMT) är det så KUL att jobba som lärare. Oförskämt kul.
Å andra sidan brukar jag sällan skämmas för något. ;-)

I eftermiddag har jag lagt sista handen vid alla mina omdömen och tankar inför betygsättningen. I samtliga grupper och ämnen. Jag ska bara invänta några restuppgifter så kommer allt att falla på plats. Skönt!

Nu släcker jag flitens lampa, låser dörren till mitt arbetsrum och traskar hemåt till något gott att äta, en bra bok och en skön kudd- och filtstund i soffan.

Häjhäj!

Inga kommentarer: