måndag 17 december 2007

Det drar ihop sig

De här sista dagarna på terminen känns alltid lite... skumma. Det mesta är ju liksom avslutat och samtidigt som jag gärna skulle vilja belöna mig själv och mina elever med en skön film eller en mysig fika på byns kultkonditori Fenix så funkar det ju inte om vi alla gör så. Tyvärr. För tanken är, som sagt, lockande.

Några av niorna (vars betyg nu är satta...) tyckte att vi inte skulle jobba utan istället göra något slött. Typ julpyssla. Jag hade verkligen inga julpysselgrejer med mig, utan bara en CD från UR på temat Courage. Jag lyckades sälja in idén att vi i alla fall skulle lyssna på den och prata lite och sedan kunde vi ju se vad vi ville göra.

Först pratade vi lite om mod, vad mod kan vara och vad som är vardagsmod. Det blev allt från bungyjumping och att vara sig själv till att våga bita ifrån till mobbare via att ta på sig själv skulden hellre än att skvallra på sina kompisar i en knivig situation. Lite småfilosofiskt sådär, i den mörkgråa decemberdagern. Sedan lyssnade vi till en intervju med en kanadensisk kille och så diskuterade vi vidare och plötsligt hade hela lektionstiden bara runnit undan och det var jag som fick säga att "hörni... det är dags att plocka ihop nu...". Som det kan bli, va'? ;-)

Vi har haft personalmöten också. Arbetsgrupperna som ska jobba med olika utvecklingsprocesser träffades i stormöte och vi rapporterade till varandra hur långt vi kommit, vad vi kommit fram till och vad vi ska göra härnäst. Därefter - när vi var lagom möra och slut - hade vi arbetslagsmöten. Det blev inte så mycket vettigt sagt. Men förhoppningsvis något.

Tydligen lyckades jag också anmäla mig till personalens dragkampslag inför den stundande bataljen på torsdag. Att jag aldrig lär mig.

Det är inte bara eleverna som räknar ner nu...

Inga kommentarer: