onsdag 31 oktober 2007

What did I learn in school today?

Sista kompetensutvecklingsdagen den här veckan och äntligen blev det något där jag känner att jag får vässa gamla kunskaper och tillföra lite input, dessutom. Dagens tema var Betyg och bedömning och vi hade besök av en lärare från universitetet i Växjö, samt en doktorand som studerar betyg och bedömning med fokus på Idrott & Hälsa. Tänk vad man kan skriva avhandlingar om. Och tänk att gympasalarna fortfarande är utrustade med ribbstolar och plintar och de där grå, tjocka mattorna som luktade död grävling (och... ja... de luktar fortfarande...).

Förutom en intressant och inspirerande föreläsning satt vi i våra ämnesgrupper och verkligen pratade om kunskapssyn, bedömningskriterier och konkreta sätt att gå tillväga vid bedömning och betygssättning. Jag ser när jag skriver det här att det kanske inte låter så kul - men det var det!

Jag har också fått med mig två saker som jag vill begrunda, fundera på, utveckla tankar kring och kanske skriva mer om framöver, här i bloggen. Dels en sak om just hur man bedömer och vad det är man bedömer i sina ämnen:

"Att göra det väsentliga bedömbart i stället för att göra det enkelt mätbara till det väsentliga" (Sagt av Primgruppen)

Och dels något en elev hade sagt till vår föreläsare Birgitta Sjöblom, vid ett tillfälle:

"Det här är inte en skola för alla - det är en skola för andra..."


I vanlig ordning avrundar jag med en liten musikalitet. Idag blir det Eddie Skoller's What Did You Learn in School Today? Mycket nöje!

Inga kommentarer: