tisdag 30 oktober 2007

Lust?















Den här veckan har eleverna, de små rackarna, höstlov. Men vi lärare stretar på i tre dagar och får bara vara lediga på torsdag och fredag. T o m det är en stor orättvisa, anser en mig närstående man, men det örat hör jag dåligt på. ;-)

Kompetensutveckling är vad vi ska syssla med och inte vet jag om jag tycker att det är just det vi gör, men vi gör i alla fall något. Typ kvalitetsutvecklings- arbete. Idag har vi bildat arbetsgrupper kring frågor som är angelägna att lösa inte bara bra utan dessutom ganska snart. Vi fick välja utifrån något vi brinner för, som individer, och istället för att inordna mig i Studiokollektivet - som ska jobba med åtgärdsprogrammen (vilket är nog så viktigt - tro inte annat!) - valde jag att vara med i den arbetsgrupp som ska jobba med att skapa en god, inspirerande och stimulerande arbetsmiljö för både elever och lärare! Ett arbete som lagts på oss uppifrån - vi fick välja vad vi ville jobba med, men inte om vi ville jobba... - men som jag verkligen ser fram emot att arbeta med!

Ett av de övergripande målen med vårt kvalitetsutvecklingsarbete är att skapa förutsättningar så att våra elever får lust att lära. Det kan givetvis diskuteras vad "lust" i det här sammanhanget kan innebära. Visst skulle det kunna handla om att göra det man har lust till, men det räcker liksom inte. Kanske handlar det om att man inser att man behöver lära sig något, eller att man vill? Att man åtminstone är villig att ge det hela en chans? Vad det än är så måste det ändå handla om motsatsen till "olust". IMHO.

Det är givetvis ett resultat jag hoppas på ändå, eftersom jag vet att lärandet går så mycket lättare då man känner lust- och naturligtvis också för att jag själv finner stor lust i att lära mig nya saker. Inte vad som helst - men sådant som jag antingen redan vet att jag vill lära mig mer om, eller sådant som presenteras för mig på ett så tilltalande och kittlande sätt att min nyfikenhet väcks... Och när jag känner det där - då är jag också villig att anstränga mig, att jobba hårt och målmedvetet för att nå mitt mål. För vem sa att allt alltid måste vara lätt? Hur kul skulle det vara, egentligen?

Tanken med lärandet - i det stora perspektivet - är ju att skapa lust att lära för livet. Och för att göra det kanske det är viktigt att man också känner lust inför livet självt?

Jag säger godnatt med Lust For Life. Mina damer och herrar; jag ger er Iggy Pop! (Och ett filmtips, dessutom... Har ni inte sett Trainspotting, än, så gör det!)

Inga kommentarer: