onsdag 24 oktober 2007

What Bloody Sunday?

Jag glömde vantarna hemma idag. Det var kallt när jag gick ner till Folkets Hus där det var skolbio för niorna på förmiddagen. Filmen var mycket bra, men jag undrar hur mycket de egentligen begrep... Filmen var en dokumentär - Belfast Girls - och skildrar ett år i två tjejers liv. En katolsk och en protestantisk tjej som lever väldigt likartade liv, väldigt nära varandra och ändå så oerhört långt ifrån. Men hur mycket fattar man av detta om man bara slängs rakt in i handlingen? Vad vet dagens 15-åringar om konflikten i Nordirland? Detta funderade jag på.

Och jag fick det hela bekräftat när en av tjejerna i min "religionsnia" haffade mig efteråt och undrade vad filmen egentligen handlade om... *suck* Jag gav henne 2-minutersversionen vilket inte kändes särskilt tillfredsställande för mig och garanterat inte för henne heller...
Varför, O varför kan vi inte få ut datum, filmhandledningar etc i tid så att vi alla hinner förbereda oss på vad det är vi ska se? I all synnerhet om vi ska se en dokumentär som kräver så mycket av bakgrundskunskaper och förförståelse? (Retorisk fråga, jag vet...)

Mina fyra killar, som jag jobbar med i studion, var dock ganska väl förberedda. Vi har hunnit prata om Irlands historia, frihetskamp, IRA, Sinn Fein, vi har sett Ken Loach's Frihetens pris, vi har läst filmhandledningen för dagens film, tillsammans och vi har funderat kring segregation och huruvida det kanske finns sådant i vårt samhälle också. Andra lärare har kanske inte haft möjligheten att vara så flexibla - vi fick veta datum för skolbion alldeles för sent (det får vi ALLTID - varför? Hur svårt kan det vara att planera det i god tid?) och man kanske är mitt uppe i något annat projekt.


Här är i alla fall några korta länkar, med snabbinfo, för den nyfikne:
Superkorta versionen
IRA
Sinn Fein
Birmingham 6 (Mairéad's farfar var alltså en av dessa, som fick sitta i fängelse i 18 år, innan det visade sig att de var oskyldiga...)
"Den blodiga söndagen" - 30/1 1972 (En wikipedialänk, men den förefaller innehålla korrekt information)
Detta har hänt efter det att filmen var klar (men vi vet ju inte om tjejerna i filmen kunnat se några förändringar i sina liv...)

Filmtips:
Frihetens pris (The Wind That Shakes the Barley)
Michael Collins
The Crying Game
I faderns namn (In the Name of the Father)
Nothing Personal

Allt är inte, och har inte varit, elände på den gröna ön. Vill du skratta, få glimtar av irländskt vardagsliv, må lite gott och njuta irländsk humor så rekommenderar jag The Commitments, The Snapper och The Van. Suveränt sköna filmer!


Och innan jag stänger bloggen för att hinna skriva lite omdömen och förbereda inför veckan efter lovet ger jag er lite skön irländsk musik också; U2's Sunday, Bloody Sunday som handlar om... vad, tror du?

Inga kommentarer: