fredag 5 oktober 2007

Ljuset i dina ögon

Gårdagen bjöd på irländsk 1900-talshistoria i form av slutet på Frihetens pris, lite matterepetition (ha... as if...) och så ett muntligt läxprov med F. som inte bara klarade det galant utan dessutom kom med en helt underbart klarsynt kommentar som han aldrig orkat skriva ner om han skulle gjort provet skriftligt. Vi diskuterade monoteism vs polyteism och efter en stund klurande sa han: "men.. varför ville de ha en massa gudar, som alla skulle ha en massa offer och grejer... när de kunde ha en som fixade allt, typ..?".

Då tändes ett ljus i först mina ögon, av den där stilla lyckan då man hör ett litet mynt trilla ner... och sedan i hans då jag berättade vilken kanontanke jag tyckte det var!

Detta firar jag med Amr Diab och Habibi Ya Nour el Ain (Älskling... Ljuset i dina ögon). Inte för att F skulle vara en "älskling". Men gillar honom - det gör jag! Det gör nog alla som träffat honom! Och låten är ljuvlig!

Inga kommentarer: