onsdag 17 oktober 2007

Democracy?

Så här står det i Lpo94 (Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet) under 2.3 Elevernas ansvar och inflytande:

"De demokratiska principerna att kunna påverka, ta ansvar och vara delaktig, skall omfatta alla elever [...] får ett reellt inflytande på arbetssätt, arbetsformer och undervisningens innehåll, samt att detta inflytande ökar med stigande ålder och mognad [...] Läraren skall tillsammans med eleverna planera och utvärdera undervisningen och förbereda eleverna för delaktighet och medansvar och för de rättigheter och skyldigheter som präglar ett demokratiskt samhälle."

I styrdokumenten från Skolverket står det också: "Det är alltså ingen tvekan om att läroplanen starkt betonar elevens rätt till medverkan och inflytande. Det betyder att arbetsformer och kunskapsstoff ska fastställas i samverkan med eleverna." (Källa)

Well, well, well. Visst låter det bra? Men... hur gör man? Eftersom dokumentet avser grundskolan så får man anta att elever i högstadiets senare år är bland de som uppnått "stigande ålder och mognad". Det är givet att man som lärare (tycker åtminstone jag, och jag vet att flertalet av mina kollegor delar min åsikt) inte bara manglar över eleverna med sina planeringar, vare sig de är lång- eller kortsiktiga. Men hur ska en niondeklass kunna veta vad som kan behöva vara med - och inte - i en kurs i religion? Och - även om vi tillsammans klurar ut det mha kursplaner etc - hur ska de kunna planera upp det så att den rätt snålt tilltagna (understatement...) tiden räcker till? Det får ju inte bli så att de valt att arbeta så att bara hälften av det som måste finnas med för att exempelvis godkändnivån kan uppnås hunnits med tills det är dags för slutbetyg i ämnet, till jul. "Fastställa kunskapsstoff"? Hur ska det gå till rent praktiskt?

Och sjuorna som jag ska ha en kurs i historia med under våren; hur ska de veta vad som ska ingå, vad som eventuellt ska väljas bort, hur vi ska prioritera och sedan lägga upp arbetet? Och även om de vet det - så finns det ju redan en lokal plan för detta. Får de/vi lov att fiffa och moffa med den utifrån egna önskemål och behov? För just kunskapsområdet (man talar inte längre så mycket om "ämnen" utan istället eheter det "kunskapsområde") Historia, för år 7, ser den lokala kursplanen ut såhär. Och detta är betygskriterierna. Lägg gärna märke till formuleringar som "kunna redogöra för", "förstå hur" (min kursivering) och "vara medveten om". Det är fan inte gjort i en grisblink.

Men. Det är klart att jag försöker. Så gott jag kan. För min nia i religionskunskap la jag helt självsvåldigt upp planeringen utifrån den horisont jag tror kan funka och valde också "kunskapsstoff". Åtminstone till en del. Inte ens jag kan ju välja särskilt fritt - jag får till stor del rätta mig efter det material skolan har köpt in, och sedan kompletterar jag ur egen fatabur (som t ex när jag fulkopierade lite ur Koranen för att det inte finns ens några få exemplar av boken, här...). Men sedan tog vi en diskussion om hur man lär sig saker och ting och vi var överens (ganska överens i alla fall) om att man lär sig på olika vis och att det nog vore bra om lektionerna kunde vara varierade. Så jag föreläser, frågar, svarar på frågor, vi antecknar tillsammans, visar på OH, vi ser på filmer, läser i böcker osv. Och proven fick de också vara med och bestämma kring; skulle det vara traditionella frågor- och svarprov eller skulle det vara inlämnningar, grupparbeten etc? Merparten av klassen ville absolut ha F&S-prov och då har jag ordnat det så. Men för dem som behöver finns det också möjlighet till muntliga prov, det kommer att bli en hemuppgift som avslutning på "kunskapsområdet" Islam och när det gäller hinduism/buddhism så får vi se hur det blir. Frågan är bara om detta verkligen är elevinflytande eller om det egentligen bara är hittepådemokrati?

Men - man får ju gräva där man står - samt vara glad för det lilla, som ordspråket säger. Idag var det en kille i nian som föreslog att vi skulle byta dag när det gäller en teveserie vi tittar på (Goal). Vi röstade om det och eftersom majoriteten ville byta dag så blev det så. För mig spelade det ingen som helst roll, men han var själaglad att han fått gehör för sin idé. Alltid något. Under resten av terminen ska vi arbeta ganska fokuserat i en kursbok (Good Stuff) och i sann demokratisk anda ska vi tillsammans använda en del av nästa lektion till att bestämma oss för vilka avsnitt vi ska läsa. Alltid något.

Och efter jul, när jag ska köra igång en kurs i historia med min mentorsklass, så ska jag (som jag iofs brukar) läsa igenom kursplaner och betygskriterier tillsammas med klassen och så ska vi se om vi tillsammans kan hitta en väg att genomföra det hela, och det på ett sådant sätt att vi kan nå målen i slutet av terminen. Och skulle det inte funka så får jag ta fram Plan B; min egen - redan i stort sett färdiga - planering. Hittepådemokrati? Skeninflytande? Det vete fåglarna.

Jag hoppas bara att detta kan vara en av vägarna till verkligt inflytande för eleverna. Vi har ju klassråd också - och hittills har de inte funkat särskilt bra. Vi har haft dem. Vi har försökt hinna gå igenom de punkter som vi fått utdelade och som - tror vi - ska ligga till grund för elevrådets nästa stormöte. Vi har skrivit protokoll. Men - det står inte mycket i protokollet. Varför? Ingen hade några åsikter om något, egentligen. Det enda som framkom i vår mentorsklass var att någon ansåg korridorerna vara för trånga. Det är egentligen en mycket intressant synpunkt. På vilket sätt upplevs de som trånga? Är de stökiga och bökiga? Är det läskigt att behöva gå förbi/trängas med/gå jättenära andra elever som man uppfattar som större och tuffare? Men sådant vill man inte svara på om man är en liten sjundeklassare som ännu inte riktigt känner sig trygg och hemtam i sin nya klass, så därför uteblev den diskussionen. Och så fick vi mentorer bassning av vår chef för att protokollen inte hade substans nog...

NU: hemgång. Fundera ni så gör jag sammalunda.

Medan ni funderar får ni njuta av Leonard Cohen's Democracy. TÄNK vad jag tyckte den mannen var sexig förr.



Äh. Det tycker jag fortfarande. :-)

Inga kommentarer: