måndag 7 december 2009

Livsfarlig Ledning?













Att det finns en koppling har jag vetat hela tiden, och många andra med mig, men nu finns det också svart på vitt; en skolas resultat är beroende av dess ledning. Det kan man läsa om här och här. Det handlar inte om stjärnledare så mycket som människor med kompetens, engagemang och god kommunikationsförmåga. Inte minst det där sista tror jag är avgörande. Tydlig, konsekvent och öppen kommunikation öppnar många vägar mellan oss som arbetar i skolan och skapar dessutom stabilitet och trygghet för våra elever.

Med ett tydligt ramverk blir också möjligheten och lusten att ta ut svängarna större. Man känner som lärare en trygghet att våga pröva nya vägar tillsammans med sina elever, eftersom man har en tydlig linje och organisation att luta sig mot. Lite som att man kan ta ut de språkliga svängarna när man behärskar språket.

Så... ledningen för en skola är - tillsammans med andra faktorer, givetvis - avgörande för en skolas resultat och därmed också för våra elevers väl och även deras ve...

3 kommentarer:

Mats Gerdau sa...

Hej, bra skrivet och jag gillar din rubrik - livsfarlig ledning. För så är det nog. Det är livsfarligt att ha fel ledning på en skola. Konstigt att det inte uppmärksammas mer.

The Karma Police sa...

Tack, Mats!

Ja, jag har också funderat på varför det inte talas mer om detta. Gör man det i sin egen verksamhet uppfattas det ofta som gnäll, i de fall där ledningen faktiskt känns... livsfarlig.

Men kanske ska vi också bli bättre på att påtala för ledningen när det funkar bra!?

Anonym sa...

Japp, så sant som det är sagt! Jag visste det i teorin men nu vet jag det i praktiken också..
Kram på dig!