söndag 13 december 2009

Lektioner för lektorer - eller tvärtom.

Rubrik i dagens DN: Skolministern vill införa lektorer igen.
I hastigheten läste jag "lektioner" och blev en smula fundersam. Dock läste jag om och läste rätt.

Regeringen föreslår alltså att lärare med doktors- eller licentiatexamen ska få kalla sig lektor även på gymnasiet - och få bättre betalt. Jag är ofta på kollisionskurs med Jan Björklund (eller han med mig), för att uttrycka det milt. Men det här tycker jag låter alldeles utmärkt. En karriärmöjlighet för lärare inom ramen för skolan! Yes!

Själv blev jag ju lite extra glad, då jag valt att återuppta mina religionsvetenskapliga studier (vid sidan av mitt arbete) till våren! Först ska det bli en magister är det tänkt och nu känns det ju redan som att jag vill vidare, när jag är klar med det! Jag ser det som en liten trevlig julklapp!

Tack, Janne!

Inga kommentarer: