tisdag 9 november 2010

Vecka 45

Höstlovet är över och efter att ha laddat batterierna (jag i Prag och mina elever på andra håll) drar vi nu på spikskorna och spurtar mot terminsslutet, vilket också betyder slut på ett par av kurserna och därtill hörande tentor och muntor. För ettorna är detta ett nytt sätt att arbeta som till en början innebär en viss anspänning och mycket av mitt arbete går ut på att hjälpa dem se hur mycket de redan kan och vet så att de litar mer till sig själva. Så här långt verkar det fungera.

Jag kan ju inte bara ge en massa energi till mina elever utan att också fylla på de egna förråden. Inspirerad av Anne-Marie börjar jag läsa Vygotskij igen och med helt andra ögon än när jag mer flyktigt nuddade vid honom under min lärarutbildning. Detta får jag säkert anledning att återkomma till.

Inga kommentarer: