tisdag 2 november 2010

Utbyte

Jag är här och andra är någon annanstans. Men vi kan mötas... över ett lunchbord eller via nätet och dela tankar, tips och erfarenheter. Av en tidigare arbetskamrat fick jag, via Facebook, ett mycket lovande tips - en länksamling för lärare i samhällsorienterande ämnen. Den hoppas jag hinna studera närmare i morgon!

En annan kollega var på en mycket intressant studiedag för historielärare igår. Han berättade hur de fått möta forskande lärare som berättade mycket om vad som sker just nu på olika fronter och många handfasta idéer kring hur dessa nya kunskaper kan användas i praktiken. Inte minst intressant var en föreläsning och efterföljande diskussion om betyg och bedömning och vad det egentligen är vi försöker mäta och bedöma. Undersökningar som redovisades visade att alltför många mäter helt fel saker, dvs man tror att man mäter en sak - men i själva verket är det något helt annat. Och jag fick en idé... som jag kanske återkommer till när jag repat lite mer mod...

Inga kommentarer: