tisdag 2 november 2010
Det humanistiska manifestet
Studiedag nr 2 idag. Fokus: Gy2011. Om man arbetar på en skola långt bortom storstäder och allfarvägar får man snällt finna sig i att vara en av dem som allra sist får vara med om Skolverkets konferensturné.
Men vi ägnade ändå förmiddagen åt att titta på film. Jag tycker det är spännande att få vara med om en reform av gymnasieskolan. Men det hjälper föga när filmen är så fruktansvärt tråkig och småtafflig att jag höll på att somna. Entoniga röster malde på i fel kameravinklar och med konstiga bakgrunder och nåde den som kostade på sig att se glad ut. På filmen, alltså. Vi såg jätteglada ut - inte minst när vi fikade.
Efter lunch arbetade vi i våra respektive grupper. Jag är med i HUM-gruppen och vår uppgift var att se över vilka kurser vår skola kan och/eller vill erbjuda när det gäller programfördjupning och individuella val. Intressant och roligt! Vi plockade ihop ett förslag med olika "valpaket" för de två inriktningar som ska finnas inom HUM hos oss; språk och kultur. I vår iver tänkte vi oss t o m hur man skulle kunna marknadsföra de två inriktningarna hos de presumtiva väljarna - nior, alltså.
Sålunda skapade vi något som vi lekfullt kallar "det humanistiska manifestet". Man får faktiskt leka och skoja. Också.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar