måndag 29 november 2010

Tid för reflektion

Egentligen hade jag helt andra planer för eftermiddagens lektion med en grupp vuxna elever. Men när en av dem frågade mig "hur lär man sig egentligen nya ord?" gjorde jag en trippel Salkov - med skruv! - och så använde vi tiden till att gemensamt diskutera, jämföra och berätta om hur vi lär oss. Hur sammanhang och motivation och intresse gör allt så mycket enklare. Vad säger språkforskning? Våra egna erfarenheter? Och handfasta tips. "Vad fungerar bäst för dig?"... "Så här brukar jag lära"... "jag lär mig lättast om..." osv.

En lektion då var och en - och ändå tillsammans - fick möjlighet att reflektera över sitt eget lärande... och sätta ord på det. En viktig lektion.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag borde ha varit där ... så himla intressant! (Ja nu har jag upptäckt din blogg eller snarare en av dina bloggar :). Snöiga hälsningar/Lorenzo

The Karma Police sa...

Benvenuto Lorenzo! :)