torsdag 20 maj 2010

Kompetensutvecklad

I dagarna tre bisitter jag vid de muntliga examinationer som genomförs av och med mina EnB-elever. Att få göra en längre muntlig examination är ett bra och vettigt sätt att kolla av elevers kunskaper och färdigheter och det är också ett fint komplement till skriftliga prov, som till exempel nationella prov.

Så som det genomförs är det också en möjlighet till vidare lärande, eftersom det genom de samtal och diskussioner som genomförs - eleverna emellan och elever/lärare emellan - finns en möjlighet att ta med sig nytt kunnande när man går ut från salen. I mitt tycke är det den allra bästa sortens prov, faktiskt!

Jag lär mig jag också. Jag tänkte på det idag när jag vandrade "hem" till hotellet i somrig värme ( i min rosa flumpetröja!), genom Slottsparken och längs kvava, hårt trafikerade gator. Att så koncentrerat och i skarpt läge fokusera på, och föra diskussioner kring, bedömning och betygssättning tillsammans med en synnerligen erfaren pedagog är mycket värdefullt! Jag får pröva mina egna bedömningar mot (eller med) examinatorn och alldeles oavsett om vi är överens eller ej föder varje ny bedömningssituation en möjlighet att diskutera kring de mål vi finner i styrdokumenten, tillsammans med våra egna erfarenheter. där jag hela tiden. Jag märker hur jag fördjupar mina kunskaper, min förmåga och min professionalitet.

Spännande! Utvecklande! Roligt!

Inga kommentarer: