tisdag 18 maj 2010

Arbetsglädje!

Igår kväll var jag ute på en kvällspromenad med min käraste. Vi gick förbi gymnasieskolan där jag arbetar. Jag sa något i stil med att "vilken fin skola det där är...//... jag trivs så oerhört bra där!" och han svarade att det känns skönt att någon gång få höra att det faktiskt finns människor som trivs på sin arbetsplats och med sitt arbete.

I skrivande stund håller jag ett öga på några elever som missat att göra olika delar av nationella provet i engelska A och nu åtgärdar detta. Jag har passat på att besvara några mejl och stannar kvar online; jag kollar lite på skolvärlden.se och mina ögon far över frågan om när man sist kände sig nöjd efter sin arbetsdag. Jag stannar upp och funderar en stund.

Svar: Så gott som varje dag! Och de dagar jag är onöjd beror det i 99% av fallen på mig själv. Är jag inte nöjd med min arbetsdag har jag mest troligt missat något i min planering eller på annat vis slarvat bort mig. Visst är det ofta mycket att göra, ja stressigt rentav - men för mig är det mestadels positiv stress ändå. Kan det bero på den stolthet jag känner över det uppdrag jag har, det arbete jag utför bland elever och kollegor och den arbetsglädje jag känner..?

Inga kommentarer: