onsdag 5 maj 2010

Jag - en FLUMPEDAGOG

OK. Nu kommer jag ut!

Efter mycket läsande*, funderande och moget övervägande har jag insett vad andra kanske länge har känt till; jag är en flumpedagog... eftersom jag - för att citera Hans-Åke Scherp - tror (enligt den nytestamentliga definitionen där "tro" = övertygelse... ;)) att motivation fungerar ungefär 1000 gånger bättre än hotivation.

Jag tror också på vikten av att bygga relationer med sina elever, på ömsesidig respekt, att vara lyhörd för deras individuella behov och att låta dem i största möjliga mån vara med och påverka sitt eget lärande och sin egen lärandesituation/miljö.

Dessutom tror jag att alla vill lyckas! Jag tror egentligen inte på att elever misslyckas för att de är lata; jag tror att de behöver få uppleva hur gott det smakar att lyckas - och att detta kommer att föda mer "lyckanden"! De allra, allra flesta kan dessutom lyckas - vi har bara lite olika lång ställ- och processningstid!

Till yttermera visso tror jag på ordning och reda som en förutsättning för att få arbetsro och en struktur i sitt lärande, men ordningen och redan behöver inte vara densamma för alla. Den behöver liksom inte handla om kadaverdisciplin, rättning i led och ständiga prov - utan mer om en känsla av sammanhang, personliga mål och mening. Kunskap är också viktigt; men mycken kunskap är inte statisk utan dynamisk och föränderlig - och rätt värdelös (utom när man tävlar i Vem Vet Mest?) om man inte vet vad man ska ha den till, när/hur man använder den, fördjupar, breddar och utvecklar den, samt skaffar ny!

Bland annat, dårå.

Bildbevis:





*hos bl a Flumpebloggen, Christermagister, Anna, Tysta Tankar, Per-Acke O och här.

8 kommentarer:

Anna Kaya sa...

Vilken tänkvärd flumpedagogisk insikt. Och vilken snygg rosa flumpetröja!

The Karma Police sa...

Tackar! Och ja! Den är jättefin! Jag b'är den med stolthet! ;)

Christer sa...

Välkommen till klubben! :-)

Det där med ordning och reda är viktigt; det finns ingen motsättning i själva målet mellan oss flumpedagoger och "Björklundare", men vägen att nå dit är helt annorlunda.

We are paying it forward sa...

Tack & bock! :)

Medhåll om dina ordningsord!

Mats sa...

Oj så fin!

Kan man säga att den kanske kommer bli ännu finare till solbränna?

p.S. jag är färgblind...

The Karma Police sa...

Jag jobbar på brännan, Mats, men solen är inte riktigt på min sida, tycker jag! ;D

Janne (flumpebloggen) sa...

Så fick jag se den rosa flumpetröjan till slut. Jättefin! Trycket liksom bränner sig fast på näthinnan.

Fått några reaktioner ute i verkligheten?

The Karma Police sa...

Några, men inte så många som jag trott. Det verkar som om en del har svårt att se vad det står; vår SYV undrade vad "dagog" var... ;) Men det är fin och det är roligt att bära den!