fredag 7 maj 2010

Deal..?

OK. Avtalsrörelsen är över för den här gången. Det känns positivt - mycket positivt - att det inte nallades på våra arbetstider. Det tackar jag för. För mig är skolåret dynamiskt och lever sitt eget liv, i samma rytm som för våra elever (åtminstone hyfsat synkat), och det ska det göra. När eleverna är trötta är vi lärare ofta också trötta - och att komma igen efter loven och vara i fas med eleverna och orka ta nya tag känns mycket viktigt.

Vad gäller löne"ökningen" orkar jag knappt rycka på axlarna åt den. Den hänger ju inte med kostnadsutvecklingen i samhället och är ett hån mot en redan underbetald yrkeskår. Själv sitter jag ändå ganska nöjd (men enbart om jag jämför med hur direkt usel lön jag hade tidigare); jag har på ett drygt år lyft min lön med 18%, men det har jag gjort genom att byta arbetsplats. Twice. Ändå blev min käraste paff när det gick upp för honom att han tjänar dryga tiotusen kronor mer än jag, i månaden, trots att jag har studerat under längre tid. Å andra sidan vill jag arbeta i världens roligaste yrke - teknik- och ingenjörsjobb är inte min tekopp. Dock hade det varit trevligt med lite mer monetär uppskattning...

Inga kommentarer: