onsdag 28 april 2010

Effektivt

Idag, strax innan jag begav mig av för vårt pedagågiska möte, berättade jag för två arbetskamrater om vad jag skulle göra. Engagemanget blev stort. Jag fick till och med med mig ett förslag på samtalsämne: gårdagens Skolministeriet (P1). Tyvärr hade ingen av oss lyssnat på det (vilket jag ska göra efter jobbet-på-jobbet ikväll) men vi fick ändå till ett bra ”möte” där vi samtalade kring lärarlegitimation, hur man kan tänka och pröva nytt i sin undervisning och så tog vi upp ett par frågor kring hur man kan förnya sitt sätt att arbeta med texter och hur man skulle kunna arbeta med en skönlitterär bok som kursbok. Dessutom hann vi med ett par elevärenden och fick 80 minuters powerwalk!

Väl tillbaka på arbetsplatsen gick jag för att värma mig en bit medhavd paj till snabb lunch och i lunchrummet fortsatte det pedagogiska utbytet med den kollega som kom med tipset om Skolministeriet. Det var en välkommen men lite oväntad spin-off!

Vi behöver så väl utrymme för reflektioner och utbyte av tankar, idéer och erfarenheter men tycker ofta att tiden inte riktigt finns. Och ibland gör den verkligen inte det. Det finns dagar då man knappt hinner hugga en macka i förbifarten. Men ibland finns det möjligheter om vi bara letar efter dem; eller skapar dem. Våra promenader är ett sådant exempel. Att skriva och läsa bloggar är ett annat! Vilka fler möjligheter till informella möten kan finnas i en upptagen arbetsvardag?

Inga kommentarer: