onsdag 21 april 2010

Under LUPPen

Jag har - tillsammans med skolans alla elever och mina kollegor - just varit på en föreläsning och föredragning kring den LUPP-enkät som vår kommun arbetar med. LUPP står för Lokal uppföljning av ungdomar i politiken. Överlag är resultaten i enkäten mycket fina vad gäller trivsel, stämningen på skolan, ungas trygghet och allt vad som nu hade mätts. Men en sak gjorde mig verkligen fundersam; så gott som alla unga vill vara med och påverka - men så gott som inga upplever att de faktiskt får/kan det. Och det handlar inte bara om samhället och fritiden utan faktiskt också i skolan - i synnerhet vad gäller innehåll, schema och prov. Visst, mycket sköts på ett föredömligt demokratiskt vis men uppenbarligen finns det ett stort utrymme för förbättringar av reellt elevinflytande.

Eftersom jag benhårt tror på principen att i första hand gräva där man står ställer jag mig genast frågan: vad kan jag göra för att förbättra detta - tillsammans med mina elever? Jag ska prata med dem om det i morgon.

Inga kommentarer: