onsdag 28 april 2010

Krav

Igår läste jag en artikel i DN (hittar tyvärr ingen att länka till i tidningens nätvariant) om att Nyamko Sabuni har besökt Tensta gymnasium (f ö min förra arbetsplats) och framfört tankar kring att det måste ställas högre krav på våra invandrade ungdomar. Siktet bör ställas in på MVG.

OK. Fine. Att ställa krav är att bry sig. Så sant. Men bara om kraven som ställs är rimliga. Om de tar hänsyn till den enskilda individen. Ju bättre jag känner en elev, ju mer vår relation utvecklas, ju högre krav kan jag ställa på henne eller honom. Men enbart utifrån individens förutsättningar. Annars är kraven orimliga och troligen kontraproduktiva.

Nyamko Sabuni vill alltså dra åt skoltumskruvarna för invandrarungdomarna. Jag undrar hur hon tänker där? Kommer hon att i lika mån ge var och en de förutsättningar som behövs för att kunna uppfylla de där kraven? Och... hur tänker hon i så fall göra det?

3 kommentarer:

Anna Kaya sa...

Hej!

Jag har också skrivit ett inlägg om detta. Det har jag iofs gjort tidigare också men det kan ju tålas att upprepas. ;)

http://nyisvenskaskolan.blogspot.com/2010/04/hoga-krav-samma-krav.html

lizz sa...

Det är bra att det finns krav för "invandrare" men jag trodde det var en självklarhet bland elever, att det finns krav alltså. Även om man är invandrare eller inte:)

The Karma Police sa...

Det är en självklarhet för de allr flesta elever - men uppenbarligen var det inte det för Nyamko Sabuni... ;)