tisdag 15 januari 2008

Vi har en blogg

Den här terminen har jag förmånen att ha min egen mentorsklass i ämnet historia. Jag har startat upp en blogg där vi ska kunna utbyta tankar, fundringar, hitta planering och läxor men också uppmuntra och peppa varandra till stordåd via glada tillrop, kreativa idéer och fiffiga länktips. Jag ger er inte länken här, för jag vill att klassen först ska känna sig trygg och säker i vår kommunikation där, men längre fram kanske jag får deras okej att länka till den. Just nu fördjupar vi oss i alla fall i viktiga faktorer som drev på utvecklingen så till den milda grad att det till slut utbröt revolution i Frankrike.

En tanke jag har är att så småningom (mha mina kommande PIM-stjärnor, kanske?) kunna starta upp en egen hemsida där jag kan ha rum för alla mina ämnen/grupper. Det vore smidigt, vettigt, pedagogiskt och dessutom roligt.

Roligt är nog inte ordet jag vill använda för mitt andra jobb på jobbet, ni vet allt det där som inte är direkt undervisningsrelaterat men som ändå bara måste göras. Igår var det dags för arbetsplatsinformation kring det faktum att vi inom ett par veckor står utan rektorer och ett arbetslagsmöte där vi förväntades utvärdera vårt kvalitetsarbete med fokus på de mål vi satt upp för hur vi vill bedriva vårt mentorsarbete. Eftersom vi haft en del vettiga mål men sannerligen inga uttalade i den vägen kan man lugnt säga att den person som kom med den lysande idén till utvärdering inte har såndär jättesusning, kanske...

Mötet räddades dock av att en kollega bakat en äppelkaka. Uppmuntrade och styrkta av den kunde vi åtminstone prata om hur vi vill jobba med våra mentorskap. Vi var rörande eniga att det är svårt - för att inte säga snudd på omöjligt - att utveckla ett gott mentorskap (för att inte tala om goda relationer med eleverna) om man, som i mitt och B's fall, har endast 20 minuter effektiv tid avsatt till detta varje vecka...











(Jag sökte i Multimediabyråns bildarkiv på "möte" och detta var vad jag hittade. Lite småkul, ju... ;-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har ni startat en blogg?!! Hurra, vad roligt!
Vill du ha en hemsida med olika undersidor kan du göra en sån i Wordpress. Vill man inte ha kommentarer kan man ju stänga av dem. Jag vet inte riktigt hur du har tänkt det, men du kan ju kika på wordpress.com.
LÅter visset det där på jobbet... men en kakka kan göra susen.

Anonym sa...

kaka, menar jag. ;-)

The Karma Police sa...

Ja - och det känns som början på något riktigt roligt och kreativt! Ska kolla upp wordpress - låter som det bättre passar vad jag tänkt mig framöver! Tack för tipset!

/Magda