onsdag 30 januari 2008

The Bubonic Plague
















Jag lär mig något nytt varje dag. Ofta lär jag mig saker av mina elever.

En av mina engelskgrupper läser Stephen Kings The Body och jag kom att prata med en av killarna (fast för er som tror att jag enbart undervisa killar, så är det här en grupp med minst lika många
tjejer... ;-)) om vilka andra King-böcker jag gillar. En av de bästa (även om jag annars vill läsa de av hans böcker som djupdyker i det mänskliga psyket, i st f de som innehåller övernaturligheter) tycker jag är Pestens tid.

- Aha, sa killen. Jag såg ett program om pest på teve. Det var skitbra. De berättade att många av de som överlevde pesten gjorde det för att de hade ett genetiskt fel. En sorts mutation som gjorde att de var resistenta mot den. Och efter att pesten var över, här i Europa, så var det ännu fler som var resistenta. Men det visade sig att de som är resistenta mot pesten inte kan få HIV heller. Coolt, va'?

Och så förklarade han hur forskare kommit detta på spåren vid ett blodbyte hos en blödarsjuk.
Detta hade jag ingen aning om. Spännande ju!

Och nu, när dagens lektioner är slut och jag har plockat ihop för att strax gå hem så googlade jag snabbt på det och hittade faktiskt detta.

Superintressant! Tack P!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hemsk bild! :^) Fast jag (som också är historialärare) har läst att de senaste rönen om pesten säger att våra små ulliga svarta och bruna små vänner faktiskt var oskyldiga. Faktiskt! Smittan var på tok för epidemisk för att inte smitta via saliv, nysningar etc. Kan vi inte tänka oss en råttans renässans nu, och att vi ber om ursäkt i efterhand? Är inte den finstämda dokumentären Ratatouille en fin början?

The Karma Police sa...

Råttor är ofta intelligenta, renliga och trivsamma, som sällskapsdjur.

Råttatouille ftw!

Anonym sa...

Råttan är oskyldig till pesten,och skall inte beskyllas för detta. Men även om den stackaren var skyldig,så kunde den ju inte hjälpa det,och så blev den ju sjuk själv också. Men nu är råttan oskyldig till pesten,och då skall den förhuvudtaget inte utpekas som pestspridare. Inte heller råttans eventuella loppa har något med pesten att göra.
Det var människorna själva som spred pesten. Och det var istället människorna som smittade dom stackars råttorna,men dessa arma djur fick tyvärr skulden för att ha spridit smittan. Det är så fruktansvärt orättvist! Den stackars arma råttan på bilden är sjuk,och den behöver hjälp och förståelse istället för förföljelse och hån.
Det är dock glädjande mitt upp i eländet att det finns fler människor än jag som fattar att råttorna är oskyldiga till pesten.
Jag har stort medlidande för den arma stackars råttan på bilden ovan. Jag skulle vilja bota den om jag kunde,men jag tror dock att det är hemska människor som har gjort en nid-bild av rått-stackaren. Bilden ser lite onaturlig ut.
Råttatouille är en underbar film som verkligen höjer råttans status,jag har sett den flera gånger. Jag hoppas att det kommer en fortsättning på Råttatouille.