torsdag 10 januari 2008

Tyst läsning

En svenskalektion varje vecka viks till läsning. Killarna får välja bok helt själva. De får läsa serier eller vad de vill. Det enda kravet är att de läser. Ingen loggbok, ingen sammanfattning, ingen recension. Bara läsning för läsandets skull. Spontana samtal brukar ändå uppstå kring det de läser och upplever i detta. De samtalen är bra därför att de styrs helt utifrån deras egna tankar, reaktioner och reflektioner.

När vi läser (ja, jag läser givetvis också under denna lektion) är det alldeles tyst, lugnt och koncentrerat. Det är vilsamt samtidigt som det ger energi för resten av dagen. Det är lustfyllt och fantasiberikande samtidigt som det ger bra bilder av ord, ordstrukturer, grammatik, bildspråk, kultur, in- och utsikter... ja, precis vad man vill.

Den här lektionen ser vi fram emot, både killarna och jag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag är ny här, så jag vet inte så mycket om din/dina klasser.... Jag undrar: Är det bara killar i klassen? Om nej - hur väljer tjejerna bok?

Dina lästimmar verkar vara mycket givande och ROgivande... Härligt!

The Karma Police sa...

Ja, just svenska har jag med en liten grupp där eleverna är i behov av extra stöd. Det har råkat bli så att de är killar, allihop. Men jag har gjort såhär även i stora klasser och det funkar lika bra. Mycket trivsamt och givande!

Anonym sa...

Mina elever borde ha dig som fröken! Jag är överhuvudtaget av den åsikten också att det viktigaste är att faktiskt bara läsa (och kanske gärna prata om det). Jo, man kan lära sig massor genom att skriva om det och analysera etc också, - men läsandet i sig är det viktigaste, och jag blir faktiskt lite trött på alla som hävdar att man måste problematisera allt hela tiden för eleverna (vilket tyvärr är lätt hänt ...)