tisdag 22 januari 2008

Tomten är tidig i år?

Det ligger ett papper i min kalender. Först låg det på mitt skrivbord, men i ett anfall av jag-kanske-skriver-lite-på-det-hemma-ikväll vek jag ihop det och la in det i kalendern, alltså.

Har jag skrivit något? Nej. Men jag har faktiskt funderat. Jo. det har jag faktiskt. Det handlar om två önskelistor inför nästa läsår. Pedagogiska önskemål och personliga. Jag funderar mycket. Mina pedagogiska önskemål är ganska personliga, likaväl som mina personliga dito är hårt knutna till de pedagogiska.

Jag ska fila på mina önskemål, men att önska bort ämnen i vilka jag inte har behörighet är väl ett ganska rimligt, pedagogiskt önskemål? Dessutom skulle det kännas fint rent personligen eftersom det ger mig ont i magen och en känsla av alltför fritt fall, ibland, att undervisa i ämnen jag inte är så hemma på. Egentligen handlar det bara om ett ämne, så det är inte en särskilt ohemul önskan.

Jag funderar vidare. Och jag uppskattar att jag får möjlighet att uttrycka mina önskemål i dessa avseenden. Blir jag dessutom aktivt lyssnad på blir min uppskattning ännu större.

Inga kommentarer: