onsdag 7 november 2007

Världens bästa fröken?

Jag läser John Steinberg's bok med samma namn och funderar på de lärare jag själv haft, och som gjort intryck. Har de haft någon gemensam nämnare? Ja, jag tror det. Mina högstadielärare Jan (religion) och Barbro (historia/samhällskunskap), Göran (historia på Komvux - som jag läste in för en behörighet) och Jonas (min lärare/handledare i religionsvetenskap på högskolan) har alla en gemensam nämnare; engagemang, kärlek till sitt ämne, en förmåga att göra ämnet intressant, höga krav på mig och samtidigt tog de sig alltid tid att stanna upp och resonera, prata och se sina elever. Inte minst Jonas, som dessutom fick mig att se att jag kan och att jag hade saker att tillföra. När han mejlade mig ett *snyft* och sa att han var ledsen för att jag inte läste vidare på D-nivån kände jag att det verkligen var uppriktigt menat. (Vem vet, Jonas, kanske kommer jag tillbaka?)

Vem/vilka lärare minns du som riktigt goda lärare?

Inga kommentarer: