fredag 30 november 2007

Fin Fredag!

















Fredagarna känns lite extra Fina, tycker jag. Inte bara för att jag har så kort arbetsdag utan också för att det känns gott att kunna summera en veckas jobb och tänka på positiva saker, tänka på vad som gått bra och vad som bör förbättras till nästa vecka.

Jag firar Fin Fredag med att alltid lägga ner lite extra omsorg på min klädsel. Och varje fredag har vi extra mysig förmiddagsfika, där vi turas om att bjuda på något gott till kaffet. Eftersom vi är så många blir det knappt en gång per termin som man ska baka (eller köpa) något smarrigt, så det känns allt annat än betungande. Det dukas fint också, med levande ljus och kanske en vacker duk. Samtalen runt fredagsfikan känns också extra avspända och sköna.

Idag har fredagsstämningen förstärkts extra. En omtänksam kollega var här strax efter kl 6 imorse och har placerat ut adventsstakar i våra fönster - arbetsrum såväl som nästan alla klassrum - och så här fint ser det ut just nu:












Det mjuka ljuset kommer att kännas varmt och välkomnande när mina elever kommer in i klassrummet, och jag ska låta bli att tända lysrören. Vi ska se ett avsnitt ur en bra film och sedan diskutera det. För att samtala behövs ingen belysning à la grekisk taverna. Det räcker att vi kan se varandra i ögonen och tala med varandra. Kura skymning lite. Fast på morgonen.

Inga kommentarer: