tisdag 27 november 2007

En klassresa













I den sköna novembersolen reser vi med klassen på "kulturresa" (sponsrad av Länstrafiken) till Kalmar Konstmuseum. Utställningen i fokus är Sydosten - en utställning av såväl amatörer som etablerade konstnärer med anknytning till vårt hörn av Sverige, och som funnit nåd inför en sträng jurys granskande ögon. Killarna och tjejerna uppför sig exemplariskt när vår guide berättar om konstverken och ibland också lite om konstnärernas idéer bakom dem.

Några verk fascinerar mer än andra och klassen ber mig enträget att "Snälla Magda... Ta kort på nagellacket och klackskorna"... och det gjorde jag:































Och så pratade vi lite om vad konstnären kan ha menat, och varför det är så himla okej när killar pussas och kramas på fopollsplanen, men varför det annars inte verkar vara riktigt lika okej, utan snarare lite gay. Vi kom inte fram till någon slutsats, men bara att frågan lyftes kändes bra. Vi hinner resonera mer kring detta.
Konstnärens namn har fallit mig ur minnet, och inte fick jag med mig någon katalog, heller - men jag ska ta reda på det imorgon och uppdatera här. Ordnung muss sein...

Efter museibesöket - och en åtminstone initialt uppskattad workshop (guidens analysstund drog ut på tiden) - drog vi vidare. En del av oss till Gyllene Bågens Tempel.

















Andra till något av alla dessa Köpenskapens Tempel. Själv hittade jag en sushibar.

Inga kommentarer: