tisdag 24 november 2009

Youtubepedagogik

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen; internet kan vara ett superbt verktyg för lärande. En av mina elever har svårt att komma igång och jobba med sin engelska. Mycket annat pockar på uppmärksamheten. Och musiken flödar ständigt ur mobilen. Så vi pratar musik. Vi pratar texter.

- Texter är viktigt. En låt är bara bra om texten också är bra.
- Ja, det tycker oftast jag också, säger jag. Förstår du allt du hör, då?
- Det allra mesta. Jag lyssnar och sedan kan jag dem utantill.
- Det är ju alldeles lysande! Kan du skriva ner texten till låten du lyssnar på just nu, så får jag också se vad jag tycker om den? frågar jag.

Och så skrivs en vers ner, och en bit av en refräng. Sedan drar vi ut texten från nätet och jämför och så lyssnar vi tillsammans, på Youtube. Under lunchrasten åker en laptop fram och nya låtar dyker upp. På Youtube finns också många låtar upplagda med texterna rullande. Tillsammans följer vi låten nedan... lyssnar... läser texten tillsammans... pratar om den... vi pratar stavning... syntax... vilka känslor texten förmedlar... egna erfarenheter...

Ibland undrar jag om en lektion kan bli mycket bättre än så...

Inga kommentarer: