onsdag 18 november 2009

En blogg om att blogga

En av arbetsdagarna under v 44 var jag på Skolforum! Det var en upplivande dag. Jag känner mig ofta isolerad, numera, i min dagliga verksamhet där så mycket händer hela tiden att det liksom inte vill bli tid eller andrum som medger reflektion, fördjupning eller uppdatering. Men dagen på Skolforum blev lite som ett yrkesmässigt spabesök. Jag traskade runt och bara insöp atmosfären, gladdes över det breda utbudet, kikade på nyheter och fick mig några uppiggande behandlingar i form av roliga seminarier – allt från förmiddagsseminariet kring ”Blatte, bög och andras mammor” med Fredrik Lindström, Åsa Linderborg och Mustafa Can till det lilla, men kärnfulla där Liza från Språkmakargatan pratade om när bloggen möter undervisningen.

Lizas korta anförande fick mig att slutligen ta tag i en sak jag tänkt en del på under hösten, och bestämma mig för att blåsa liv i mitt gamla bloggprojekt från min förra arbetsplats, där jag hade en rolig och uppskattad blogg tillsammans med en klass i historia. Förutsättningarna nu är dock lite annorlunda och jag har funderat en del på hur jag bäst ska kunna använda bloggen tillsammans med den grupp elever jag jobbar med nu. Inga av mina kollegor har använt blogg som verktyg tidigare och jag kände att jag behövde lite fräsch input. Så jag beställde Lizas bok ”Bloggen möter undervisningen” i hopp om lite handfasta tips och idéer. Det har varit en lång väntan, men idag ramlade den ner i brevinkastet här hemma och eftersom jag är hemma hela veckan (ja… det är influensa – av vilket slag vet jag inte, men Sjukvårdsupplysningen sa att jag ska förutsätta att det är A(H1N1)) ska jag genast börja läsa den! Spännande!

Inga kommentarer: