fredag 19 mars 2010

Som vanligt

Jag går hem klockan två idag. Direkt efter sista lektionen. Det retar säkert någon som tycker att vi lärare ska ha 40-timmarsvecka. Kanske skulle denne Någon först känna till att jag varit på min arbetsplats långt före eleverna varje dag, och likaså stannat kvar långt efter att de gått hem för dagen. Därutöver har jag tagit med mig rättnings- och planeringsarbete hem. Sammanlagt landar min arbetsvecka på 46 timmar. Detta är ingen unik vecka, utan en ganska vanlig, faktiskt. Då räknar jag ändå inte in att se Skolfront på SVT Play, att kolla nyhetsprogram och läsa tidningar för ratt få fatt på aktuella samtalsämnen att använda i engelskundervisningen, att läsa böcker på engelska (för att vidmakthålla och utveckla min egen engelska) eller kring ämnen som religion, som en slags kompetenshöjning under eget ansvar (jag läser dessutom med en magisterkurs i religionsvetenskap) plus en massa tankearbete kring enskilda elever, kring nya infallsvinklar eller ren och skär reflektion...

Inga kommentarer: