lördag 9 januari 2010

Ställa krav är livsviktigt!

Huvudledaren i dagens DN tar upp just det jag skrev om i går morse; om hur många lärare (ffa för de lägre årskurserna) har alltför dålig koll på sina små lärjungars kunskaper. Att upptäcka det vid nationella proven i tredje klass är liksom för sent - även om det inte är lika för sent som när man upptäcker det när de små liven kommer upp i högstadiet. Jag känner en del helt fantastiska lärare som arbetar med yngre elever. Jag vet att minst två av dem läser den här bloggen och må ingen skugga falla över dessa (eller andra), men Skolinspektionens rapport måste ändå tas på allvar.

I ledaren står det om kontroller och mätningar och min ståndpunkt är fortfarande att jag verkligen inte skulle vilja utsätta småttingar för regelrätta prov - men att jag som lärare ändå ska kunna ha koll genom att dokumentera själv och även "arkivera" allt eleverna producerar, så att jag har adekvat underlag för bedömning. Lyckligtvis undervisar jag inte så unga elever; jag är mer kalibrerad för tonåren - och helst de övre. Och allteftersom bör även regelrätta prov ingå i den arsenal av bedömningsinstrument som jag som lärare använder mig av för att mäta och följa upp mina elevers kunskapsbas- och utveckling.

En viktig sak dock, som gäller precis alla åldrar, är att ställa krav. Att ställa krav... ha höga förväntningar... gör att eleverna tillåts växa. Utvecklas. Det betyder mycket för självkänslan, lusten, inspirationen och motivationen att bli behandlad som den nästan vuxna människa man är. Att få ta ansvar för sig själv, för sitt lärande och inte curlas för mycket. Att vänjas vid att reflektera över sig själv, över sitt lärande. Men detta kräver att man har relationer till eleverna. Att man känner dem, har deras tillit, så att man vet - utifrån vars och ens förutsättning - vilka krav man kan ställa. Att bygga dessa relationer tar tid. Kräver ansträngning. Engagemang. En helhjärtad vilja och en önskan om elevens väl. Man behöver inte alls bli bästis med varenda elev, men man måste bry sig.

Dessutom måste man naturligtvis ha gedigna ämneskunskaper och didaktiska och pedagogiska färdigheter. That goes without saying, liksom. Där har lärarutbildningarna en tung roll. Att inte släppa igenom blivande lärare som nätt och jämnt klarar godkäntnivåerna... Det kan högskolorna fundera på, medan jag fyller på mitt kaffe och bläddrar vidare i tidningen.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jovisst - jag länkar genast hit.A-M

The Karma Police sa...

Trevligt! :)

Mats sa...

Du är så klok.

The Karma Police sa...

Jag säger som mina elever: "Eyyy... Mats... du driver på mej..."... ;)

malene sa...

Att ställa krav på eleverna är viktigt - att ställa lagom krav utifrån varje elevs behov - är ännu viktigare.

The Karma Police sa...

malene> Exakt! och det är där det där med personliga relationer till varje elev kommer in. Känner man inte sina elever är det svårt att både veta hur höga kraven kan vara och i vilken grad man kan begära att de motsvaras!

Anonym sa...

Hej! Jag satt precis och läste igenom en del inlägg på din blogg. Jag är en ganska nybakad lärare som försöker samla på mig på mycket inspiration som möjligt och provar mig fram hel vilt :) Jag såg ett inlägg om att du jobbar med bloggar på engelskan om jag förstod det rätt. Jag blev jättenyfiken på hur du lägger upp projektet! Det vore jätteintressant att få ta del av hur du gör i praktiken. MVH Mia

The Karma Police sa...

Mia> Jag länkar gärna, vid tillfälle! Dock ligger de nere just nu, eftersom jag bytt arbete och arbetar på en gymnasieskola där vi har väl utbyggda nätplattformar för kommunikation etc och därför vill avvakta lite med bloggarna. Dock kommer jag att utöka min tjänst (till ett par högstadieklasser) efter sportlovet och då tänkte jag faktiskt dra igång bloggen igen!

För vidare kontakt så är du välkommen att mejla mig på magdalenaronnbysnabelagmailpunktcom!