fredag 8 januari 2010

Kunskapskoll?

Fredag - söndag har jag DN i pappersversionen. Det är inte så ofta jag hinner läsa den just på fredagsmorgnarna, men idag hann jag i alla fall börja på den.

Bland annat finner jag en artikel som handlar om vad Skolinspektionen (ny myndighet sedan okt 2008) kommit fram till vid sina inspektioner ute i landets skolor. I artikeln (som jag inte hittar i den förenklade nätupplagan och därmed inte kan länka till) står det att:

"Skolinspektionen anser att de främsta bristerna i svensk skola är att elevernas kunskapsutveckling inte följs upp och att de elever som behöver särskilt stöd inte får det. Det finns också stora svagheter i arbetet mot kränkande behandling, elevernas möjlighet till inflytande och betygsättningen som inte är likvärdig."

Det finns många Goda Exempel på undantag från detta, naturligtvis, men vissa saker har de helt enkelt rätt i. Inte minst detta att de elever som är i behov av särskilt stöd inte får det i den utsträckning de behöver - och ibland inte alls. Ofta skylls detta på att det inte finns resurser (vanligen av monetär art) - och det lär knappast bli bättre när nu kommunerna lägger ännu tuffare sparkrav på sina skolor...

I artikeln framkommer också att kunskapsuppföljningen framför allt brister vad gäller elever i de lägre åldrarna. Jag tycker inte man ska utsätta alltför unga elever för allehanda prov och andra regelrätta kontroller som de kan uppleva som pressande. Tids nog hinns det med. Men som lärare bör man ju faktiskt ha bra koll ändå. Och där verkar det brista i en del fall. I mitt tidigare arbete med högstadieelever (varav många i behov av särskilt stöd) undrade vi ofta (jag och mina kollegor) hur i allsindar en del elever kunnat ta sig igenom år 1-6 utan att deras svårigheter i tillräcklig grad uppmärksammats och - framförallt - adekvat hjälp inte satts in. Om man har svårigheter med inlärning, uppmärksamhet etc är det väldigt sent att hinna upp till sjuan och börja ta ikapp...

Inga kommentarer: