måndag 7 november 2011

Tankar om TID...

Skolsnack frågar på Facebook:

Vilka är era bästa tips för att få tiden att räcka till?

* Jag förlägger en del av min förtroendetid till arbetsplatsen och är mån om att i gengäld faktiskt aldrig ta med jobb hem. Det motiverar mig att ta väl vara på min tid (och uppenbarligen hinner jag fejsboka/blogga ändå, emellanåt *host*).

* Jag försöker tänka kreativt när det gäller inlämningsuppgifter etc. Att samma uppgift kan fylla mer än en funktion så att jag inte gör en massa "onödigt" rättningsarbete - och dessutom gör ju eleverna en tidsvinst där. Exempel: skriva en uppgift i religionskunskap på engelska. Eller så tänker jag "peer response"...

* Jag låter en del saker ta gott om tid, i vetskapen om att tidsvinster kan cashas in senare när det är körigt ändå. Exempel: Noggrant arbete med styrdokumenten, kursupplägg, planering etc tillsammans med eleverna i början av en kurs. Eller genomtänkt förarbete/intro inför olika projekt så att man inte tappar tid på omarbete under resans gång. Kolla att tekniken funkar innan man börjar använda den är också en käck idé (som jag lärt mig den hårda vägen... ;))

* Jag väljer mina strider... ;) Att få tiden att räcka till handlar för mig också om att orka. Att lägga energi på ovidkommande tjafs, eller genom att t ex grotta ner sig i gnäll och bitterhet, är bara utmattande och demoraliserande.

Vilka är era bästa tips?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Dokumentera mera.

Jag vet, i dagens debattklimat låter det som en självmotsägelse, men faktum är att det sparar eoner med tid! Finessen är att man dokumenterar allt på ETT ställe, inte på hundra olika, och på ett sätt som passar en själv, som ger överblick och som man själv upplever som tydligt.

Planera i långa sjok, månadsvis eller terminsvis, och peta in planeringen i dokumentationen så är halva jobbet redan gjort.

Det är mitt bästa tips.

Anonym sa...

Dokumentera mera.

Jag vet, i dagens debattklimat låter det som en självmotsägelse, men faktum är att det sparar eoner med tid! Finessen är att man dokumenterar allt på ETT ställe, inte på hundra olika, och på ett sätt som passar en själv, som ger överblick och som man själv upplever som tydligt.

Planera i långa sjok, månadsvis eller terminsvis, och peta in planeringen i dokumentationen så är halva jobbet redan gjort.

Det är mitt bästa tips.

The Karma Police sa...

MYCKET bra tips! Tack för att du delade!