tisdag 14 juni 2011

sommarskola

På nyheterna tidigare ikväll pratades det om sommarskola. En möjlighet att nå målen i något ämne man inte har fått godkänt i. Vi ska ha sommarskola här i vår kommun även detta år. För min del handlar det om att huvudsakligen arbeta med de elever som vill ha betyg i engelska, men som av någon anledning inte hunnit ända fram vid terminsslutet, och som vill bli antagna till något av gymnasieprogrammen.

Av erfarenhet vet jag att gruppen kommer att spreta rejält. Min tanke, för att skapa de bästa förutsättningarna (både för eleverna och för mig själv), är att hitta något gemensamt som hela gruppen kan utgå ifrån, men där var och en kan arbeta utifrån sin egen nivå och de mål man vill uppnå.

Jag tänker att vi kanske kan utgå från ett filmklipp på Youtube. Eller kanske göra en bildpromenad, eller arbeta med kvitton, eller något helt annat enligt de spännande modeller som Anne-Marie och Malin bjudit på. Jag får tänka fort, för min ordinarie termin slutar på fredag och på måndag morgon kommer mina sommarelever.

Inga kommentarer: