tisdag 14 juni 2011

"Det lär jag mig på internet"

Två dagar med samtal, på engelska, med elever. Muntlig examination i EnA, för att vara lite mer formell. Vi samtalar om allt möjligt och eleverna berättar om sina intressen och färdigheter. Flera spelar gitarr, någon piano, inte så få spelar datorspel eller lär sig prorammera, några tränar dans... och de har alla - med något undantag - det gemensamt att de på frågan var/hur de lärt sig svarar: "Jag lär mig från internet... på Youtube och sånt..." (fast de säger det givetvis på engelska).

Och det är klart att de gör! De lär sig ju dessutom en massa engelska där och det jag/vi behöver göra är att hela tiden bli ännu bättre på att använda det i undervisningen!

Detta tänker jag ofta på. Och använder det ofta även för egen del. Som här till exempel:

Inga kommentarer: