fredag 24 oktober 2008

VÄLKOMNA!

Det är Fin Fredag, idag. För mig är alla Fredagar Fina. Det handlar mycket om min inställning till dem. Även en fattig, motig och regntung Fredag kan bli Fin om jag bestämmer mig för det. Det börjar redan på torsdagskvällen, när jag lägger mig. Då tänker jag på morgondagen. Hur Fin den ska bli. Hur mysigt det blir med en trevlig fika med kollegorna, där vi på Fredagarna turas om att baka och bjuda något gott till kaffet. Vad jag ska ta på mig, som känns Fint. Inte bara för min egen skull utan för att sprida lite Fredagskänsla till alla. Och, kanske, som ringar på vattnet få fler att anamma idén. Jag tror nämligen också att utanverket ibland - nej... ofta! - påverkar innanverket! Ser jag Fin ut känner jag mig Fin!

Och så tänker jag på eleverna förstås. De ska också ha en Fin Fredag, ju. Vi har läxprov, arbete med texter, språkträning och annat men jag vill ändå att de ska känna att Fredagen är något extra. Jag ser till att vi gör något extra roligt just på Fredagen. Det kan vara ett bra teveprogram, det kan vara att spela spel eller att göra samtalsövningar, t ex. Givetvis på målspråket - fattas bara!

Om jag kunde skulle jag rulla ut en röd matta, inte bara för mina elever utan för alla, varje fredag. Tänk så härligt att komma till skolan/jobbet och mötas av en röd matta och glada ögon!

Egentligen borde alla dagar vara Fina - men man måste ju börja någonstans!

Inga kommentarer: