tisdag 23 oktober 2007

Cheezus...

9B går in i slutspurten på kunskapsområdet Islam den här veckan. Idag har vi sett filmen Islams barn i Folkhemmet och jag tror faktiskt att de tyckte den var ganska bra, åtminstone att döma av den uppmärksamhet och de kommentarer de gav till den. Den supertuffa, slöjklädda boxartjejen Sajaa som undrade "vafan, kvinna... detta är 2006..." - som svar till en okänd kvinna som ringde hennes föräldrar och undrade om de hade några giftasvuxna döttrar som hennes söner kunde gifta sig med - fick både skratt och spridda applåder av uppskattning från klassen. Kaxig och härlig tjej i gott, slöjbrännande och rappande sällskap som kändes som en skön motvikt till de skäggiga, kaftanklädda och synnerligen allvarliga unga män som med bestämdhet klargjorde att "vi muslimer" varken dricker alkohol, lyssnar på musik eller har sex före/utanför äktenskapet. Filmen visar med all önskvärd tydlighet hur det finns många islam - även i vårt Folkhem.

Och det blev lite mer sköna skratt när man fick se hur två tjejer kollade på Youtube och garvade gott åt en Jesussatir - samtidigt som de kommenterade vilken reaktion en liknande film med Profeten som huvudrollsinnehavare skulle ha väckt. Ja, det kan man ju undra. Eller inte - jag tror att reaktionen skulle vara ganska förutsägbar. Vad tror ni?

Mer nior: "mina" killar skriver reportage kring teman som "En vampyrs bekännelse" och "En förort i skräck", som efterarbete till vår läsning av Vampyren i Blackeberg. Och de är duktiga - de blir allt bättre på att leva sig in i sina roller som reportrar och skriver fint om stämningar och känslor av skräck och oro. Jobbar de vidare på det här viset ska det bli mig en stor glädje att skicka ut dem i riktning mot vuxenlivet, med G i betygskuverten.

Nästa vecka - när våra elever har höstlov - ska vi ha kvalitetsutvecklingsarbete. Vi ska ringa in problemområden, finna saker att tillsätta arbetsgrupper kring och förhoppningsvis får vi sedan välja grupp efter intresse och inte efter arbetslagstillhörighet. Jag la fram två punkter i vårt arbetslag som jag gärna skulle se en utveckling på: dels reellt elevinflytande och dels mer ämnesintegrerande och/eller ämnesöverskridande arbete - både i form av temaveckor och lite mer långsiktiga, eller stora, arbeten.

Jag minns ju hur dynamiskt och roligt vi hade det på Tångaskolan de där veckorna mellan häst och jullov då niorna hade tema kring WWII, åttorna något annat (som jag däremot inte minns) och sjuorna satte upp en show. Alla ämnen - i stort sett - var inbegripna; bild, språk, SO, NO, matte, teknik, svenska, slöjd osv... Och det hände fantastiska, spännande saker i klasserna. Tuffa killar med stora byxor och ännu större attityd blev plötsligt ansvarstagande familjefäder i storylinen kring WWII, och var hur rara och goa som helst även mot de lite mer skygga och tillbakadragna i klassen - även på icke schemalagd tid. Skolket minskade också avsevärt under de där veckorna...

Under våren ska vi i alla fall se, min bildlärande co-mentor och jag, om vi kan väva ihop historia och bild för vår mentorsklass. Det ska bli spännande!

Och som tack för visad uppmärksamhet vill jag ge er ett smakprov på en av In Flames - som är en av Sveriges i särklass bästa liveakter! - bästa låtar (IMHO); Cloud Connected. Såååååååååååå jeffla bra!

Inga kommentarer: