onsdag 12 oktober 2011

Vem lär vem?

Jag har besökt en annan del av verkligheten. Jag vikarierade i en klass där man lär sig svenska. Någon hade läst svenska i lite mer än ett halvår och någon i kanske bara någon månad. Vi läste tillsammans om en resa till Öland. Det tog lång tid att bara ta sig igenom ett par sidor. Vi läste sakta och stannade upp inför många ord. Ord jag liksom tagit för självklara. Ord som inte alltid var så lätta att förklara. Jag frågade eleverna. Någon visste och någon gissade. "Äldsta"? Någon sa "gamlaste" och jag sa att det var helt rätt - fast man inte säger gamlaste...

Att förstå ordet "ringmur" underlättades av att jag helt enkelt ritade en mur... en stad... och så småningom en ringmur. Då fastnade vi på "rosor", "besöker" och "kända".

Vi fastnade i en meny. "Dagens rätt"... att man har rättighet till något? Eller kan det betyda något helt annat... "Dagens"..? Vad är "inkl"? "Sill"? "Biff" - hur vet man att det inte är haram?

Men å andra sidan... givet var vi bor någonstans visste alla vad ett "glasbruk" är och hur det ser ut när man blåser glas!

En spännande timme där jag är övertygad om att jag lärde mig minst lika mycket som eleverna!

Inga kommentarer: