tisdag 6 juli 2010

*gääääsp*

Jag hörde på morgonnyheterna idag att en nyligen gjord amerikansk undersökning påvisar att sovmorgnar är gynnsamt för tonåringars hälsa! För lite sedan såg jag ett program på Kunskapskanalen som presenterade hur forskningen också kunnat ge belägg för att ungdomars inlärning fungerar allra bäst från förmiddagen till tidiga eftermiddagen - med en absolut topp mellan ungefär kl 11 och kl 15.

Hur kan vi i skolan ta vara på detta vetande? En engelsk skola omnämndes i ovan nämnda teveprogram; de hade beslutat att införa flextid före 11 och efter 15, och koncentrera de tyngsta ämnena mellan dessa två tidpunkter. Kan de kan vi! Men gör vi det? Inte såvitt jag vet. Vi "kan" inte ens ge våra ungdomar lite sovmorgon eftersom skolschemat styrs även av sådana banala utomstående faktorer som busstidtabeller...

1 kommentar:

ANNAANNA sa...

För ett par år sedan gjordes ett "experiment" på Örjanskolan i Halmstad där en del av eleverna fick sovmorgon och andra gick til soaln i vanlig tid och det visade sig att i den gruppen som sov längre så höjdes prestationen hos alla, men mest hos de som annars presterade sämst.
Det finns/fanns en lärare där på skolan (det är ett högstadium) som forskade på detta på något vis och han stod för genomförandet av testet/projektet.

Hur erfarenheten och kunskaperna sen förvaltades weeeelll...