Jag sitter på jobbet och förbereder mitt deltagande i en samtalscirkel för engelsklärare. Föreläsningen jag var på i torsdags var en uppstart till detta. Vi ska prata om kunskapssyn, arbetssätt och bedömning. Jag tror att det kan bli intressant! Och jag vill inte undanhålla er ett roligt, men också sant, citat som Emil Tyberg visade oss:
”Våra elever lär sig engelska trots att de går i skolan.”
Det är så sant! Inte för att engelskundervisningen är undermålig – absolut inte! – men hela inlärningssituationen är så fullständigt onaturlig! Även de elever som har det tuffast med att lära sig språket inom skolans väggar skulle givetvis öva upp en allsidig kommunikationsförmåga om de exempelvis bodde i något engelskspråkigt land en tid.
Sedan diskuterade Tyberg också vad som är ett engelskspråkigt land och jag håller med honom om att så gott som alla länder numera är engelskspråkiga. I vissa delar av världen (som t ex Europa i allmänhet och bl a Sverige i synnerhet – jo, faktiskt!) är språket så frekvent och vi så duktiga på att använda det att det – enligt lingvisten David Crystal - inte längre kan anses vara ett främmande språk, utan snarare ett andraspråk.
Detta gör att vi inte alls måste läsa om London, Storbritannien eller ens Indien när vi läser realiabitarna. Det går alldeles utmärkt med Hongkong, Holland eller Thailand, typ. Det gör det möjligt att låta elevernas egna intressen och erfarenheter i mycket högre grad styra vad vi ska läsa om. Det ska man ju för övrigt göra även i övrigt i klassrummet; våga släppa in omvärlden – eller rentav gå ut i den? Bara fantasin sätter gränsen – the sky’s the limit!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar