torsdag 27 september 2007

Power!

PIM. Praktisk IT- och mediekompetens, alltså. Det är ett projekt som Myndigheten för skolutveckling hittat på och under det innevarande läsåret är vi - på jobbet - ålagda att examinera oss i det två första stegen. Det är inte särskilt svårt - jag har redan fixat mina två uppgifter på en sammanlagd tid av kanske 2 timmar (och då gick en jädrans massa tid åt till att få det perfekta ljudet på berättarrösten...) - men frågan är när jag ska använda mina färdigheter på den synnerligen knappa tekniska utrustning som finns till förfogande. Å andra sidan; när man har färdigheterna och idéerna kanske man kan bli en rejält uppsvälld karbunkel i ändalykten på dem som pengar och material ska äskas hos?

Detta om detta. Torsdagar är kanske veckans näst bästa arbetsdag. Nej - inte kanske... Den är nästbäst. Den har en lagom mix av undervisning och planeringstid och så hägrar ju yogan vid arbetsdagens slut. Poweryoga är så jäkla tufft, roligt och avkopplande att det helt enkelt blivit min favoritträning! Innan jag går dit laddar jag med Helloween och Power...

... och hemkommen lagar jag te och kollar på UR:s nya programserie Skolfront. Idag handlade det om religiösa friskolor. Inget jag gillar. Barn och ungdomar behöver möta andra barn och ungdomar med annan livssyn och annan inriktning i livet. Det får dem att växa och - förhoppningvis - en dag fatta egna beslut som de kan stå för och leva med. Nästa vecka ska programmet ta upp mobbare och det faktum att vi sedan 1/8 har en ny lag som säger att en mobbare kan flyttas till en annan skola, även om föräldrarna motsätter sig det. Frågan är vart man ska flytta dem... Ska inte missas! Nästa torsdag, SVT2, 19.30.

onsdag 26 september 2007

Ghost of Perdition

Jag känner att en rejäl förkylning är på gång och eftersom jag absolut inte har tid att vara sjuk nu, skyndar jag mig hem när arbetsdagen är slut. Ingen träning idag - däremot slänger jag på Opeth's Ghost Reveries (där Ghost of Perdition definitivt känns som bästa spåret en dag som denna) och lagar mig lite pasta.

Det är en av de verkliga nackdelarna med lärarjobbet; detta att det är så meckigt att vara sjuk (vikarier, planering som faller och en massa jobb som måste tas ikapp när man är tillbaka) att det ofta känns bättre att bita ihop och jobba ändå. Det och att så mycket tid läggs på saker som inte är direkt relaterade till undervisningen. Visst. Någon måste göra även de där sakerna, men jag vill inte att det ska ske på bekostnad av tid som kan komma mina elever tillgodo...

Saker som känts extra bra på sistone är annars läsprojektet som jag kör med "mina" killar i nian; vi läser John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in (i LL-version, men den funkar kanon, ändå!) och lästimmarna är toktysta av intensiv läsning och koncentration. Första frågan vid varje lektion är "Får vi läsa idag?". Vem kunde tro att en vampyrhistoria, som utspelar sig i en trist betongförort och där protagonisten (vår tappre hjälte Oskar, alltså) är en mobbad kille på 13 år, skulle bli en sådan succé i mitt klassrum? Jag hoppas filmen dyker upp snart så vi kan se den!

En källa till stor glädje är killen som kom tillbaka efter sommarlovet och plötsligt lyfte sig själv i håret och började jobba med sin engelska! I början tror jag han tyckte det var tungt, men redan nu börjar frukten av hans slit synas och höras - han gör framsteg varenda vecka! Wohoo!

Bra tycker jag också att det funkar med religionskursen för en nia, trots att det först kändes rätt komprimerat att köra allt på en enda termin. Avsnittet om judendomen kändes en smula torftigt, såhär i backspegeln, och det måste jag fundera över till nästa läsår. Nu håller vi på med islam och det känns betydligt lättare. Det finns massor av bra material att använda och eleverna har ofta själva frågor och fundringar som vi kan ta fasta (no pun intended... ;-)) på och jobba vidare med.

Nästa arbetsområde blir österländsk religion (hinduism, buddhism och kinesiska religioner) och där funderar jag på att släppa dem fria att jobba själva utefter några olika teman och sedan en gemensam redovisning där de/vi lär [av] varandra. Det är absolut mer i linje med hur jag skulle vilja jobba överhuvudtaget, med religionsundervisningen. Det finns så många frågeställningar som man kan ha gemensamma inför de flesta religioner och genom att jobba tvärsöver allihopa (eller.. nåja... de större av dem, i alla fall) kan man både lära sig ett och annat, finna många likheter och göra egna reflektioner och erfarenheter som man kan ta med sig in i framtiden.

För det är väl det man ska göra i skolan - lära för livet..?

The Karma Police...

... är inte bara en suveränt skön låt med Radiohead. Karma anses också vara summan av allt en människa har gjort, gör och kommer att göra. Resultaten av allt detta skapar vårt förflutna, vårt Nu och vår framtid och på så vis blir vi alla ansvariga för våra egna liv och den smärta och/eller glädje vi orsakar andra...

Vad gäller Radioheadlåten - för att återvända till den - säger Thom Yorke att: "It's for someone who has to work for a large company. This is a song against bosses. Fuck the 'middle management!'" Och texten... En låt som innehåller textraden "Karma police, arrest this man, he talks in maths..." kan bara inte bli fel...