onsdag 26 september 2007

Ghost of Perdition

Jag känner att en rejäl förkylning är på gång och eftersom jag absolut inte har tid att vara sjuk nu, skyndar jag mig hem när arbetsdagen är slut. Ingen träning idag - däremot slänger jag på Opeth's Ghost Reveries (där Ghost of Perdition definitivt känns som bästa spåret en dag som denna) och lagar mig lite pasta.

Det är en av de verkliga nackdelarna med lärarjobbet; detta att det är så meckigt att vara sjuk (vikarier, planering som faller och en massa jobb som måste tas ikapp när man är tillbaka) att det ofta känns bättre att bita ihop och jobba ändå. Det och att så mycket tid läggs på saker som inte är direkt relaterade till undervisningen. Visst. Någon måste göra även de där sakerna, men jag vill inte att det ska ske på bekostnad av tid som kan komma mina elever tillgodo...

Saker som känts extra bra på sistone är annars läsprojektet som jag kör med "mina" killar i nian; vi läser John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in (i LL-version, men den funkar kanon, ändå!) och lästimmarna är toktysta av intensiv läsning och koncentration. Första frågan vid varje lektion är "Får vi läsa idag?". Vem kunde tro att en vampyrhistoria, som utspelar sig i en trist betongförort och där protagonisten (vår tappre hjälte Oskar, alltså) är en mobbad kille på 13 år, skulle bli en sådan succé i mitt klassrum? Jag hoppas filmen dyker upp snart så vi kan se den!

En källa till stor glädje är killen som kom tillbaka efter sommarlovet och plötsligt lyfte sig själv i håret och började jobba med sin engelska! I början tror jag han tyckte det var tungt, men redan nu börjar frukten av hans slit synas och höras - han gör framsteg varenda vecka! Wohoo!

Bra tycker jag också att det funkar med religionskursen för en nia, trots att det först kändes rätt komprimerat att köra allt på en enda termin. Avsnittet om judendomen kändes en smula torftigt, såhär i backspegeln, och det måste jag fundera över till nästa läsår. Nu håller vi på med islam och det känns betydligt lättare. Det finns massor av bra material att använda och eleverna har ofta själva frågor och fundringar som vi kan ta fasta (no pun intended... ;-)) på och jobba vidare med.

Nästa arbetsområde blir österländsk religion (hinduism, buddhism och kinesiska religioner) och där funderar jag på att släppa dem fria att jobba själva utefter några olika teman och sedan en gemensam redovisning där de/vi lär [av] varandra. Det är absolut mer i linje med hur jag skulle vilja jobba överhuvudtaget, med religionsundervisningen. Det finns så många frågeställningar som man kan ha gemensamma inför de flesta religioner och genom att jobba tvärsöver allihopa (eller.. nåja... de större av dem, i alla fall) kan man både lära sig ett och annat, finna många likheter och göra egna reflektioner och erfarenheter som man kan ta med sig in i framtiden.

För det är väl det man ska göra i skolan - lära för livet..?

Inga kommentarer: